Sidor

måndag 1 december 2014

tre saker jag älskar i Tyskland! (part 2?)

1. Trafiken.
Alltså jag fullkomligt älskar att svischa fram här med bilen, vet ni varför? Jo för att mina medtrafikanter är schysta. Här är det en självklarhet att väja för någon som vill byta fil och istället för att gasa hårdare stannar folk här och väntar. Detta i sin tur leder till att vi inte har så mycket trafikstockningar, trafiken är liksom smidigare.
Något annat jag älskar är hastighetsbegränsningarna. Allmänbegränsningen på små landsvägar eller så är 100km/h, och på stora delar av motorvägen finns inga begränsningar alls. Finns det begränsningar på motorvägen är det allra minsta 120km/h.

2. Schmalzkuhen
Detta är verkligen guds gåva till alla oss sockerråttor. Janni skrev om dessa i ett inlägg tidigare men jag prövade dessa för första gången på julmarknaden i Bremen och håller totalt med Jannis kommentar "himmelskt". (Detta är då små friterade "degklumpar" som man strör pudersocker på)
3. Människors vänlighet här

Jag blir alltid lika förvånad över hur hjälpsamma och snälla de flesta är här. Hade väl lite fördomar om aggressiva och icke-hjälpsamma tyskar då jag kom hit, men jag kan glatt meddela att jag hade fel. Oftast blir man faktiskt riktigt bra bemött överallt och möter du någon på din kvällspromenad är det en "självklarhet" att säga hej.
Ett riktigt bra exempel var när Natascha såg på mig och konstaterade "you don't look so well" och jag förklarade att jag dragit på mig en förkylning. Nästa dag hämtade hon te hemifrån, ett specialte fyllt med nyttiga vitaminer och spårämnen. Ni kan gissa min förvåning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar