Sidor

måndag 27 april 2015

När köttälskaren blev vegan

Visste inte om jag alls skulle skriva om detta, let alone publicera inlägget när jag väl hade skrapat ner det.... Men eftersom det skräpade i arkivet och jag inte har nåt annat att blogga om så here we go!

Egentligen var det väl lite i misstag. Mitt nyårslöfte var att börja äta hälsosammare, men som vi alla vet så är nyårslöften till för att brytas.
Det var inte förrän februari ungefär jag riktigt tappade konceptet med mig själv. Jag är en människa med ingen självkontroll, alltså totalt NOLL självkontroll, speciellt när det gäller mat. Jag kan häva i mig hur mycket som helst, och jag känner inte ens ett behov av att säga nej till mitt team av gröna gubbar i hjärnan som frestar mig att äta nåt som jag kanske inte borde.
Så ja, tillbaka till februari. Jag blev så otroligt trött på mig själv och det att jag inte lyckats få kontroll över något alls. Så jag valde att börja kontrollera vad jag äter, inte på ett hysteriskt kalorihets-sätt, utan ett sätt var jag helt enkelt valde bort det onyttiga och tillsatte mer av det nyttiga.

Från början låg inte tankarna alls på det här med vegetarian/vegankost, utan detta var nåt som utvecklades när jag märkte att jag fortfarande stred med min självkontroll. Jag insåg att min kropp behöver en ordentlig rensning, från allting, som jag valde att försöka på det här med att äta vegetariskt. Februari och början av mars gick som de gick, det är inte lätt att bara sådär kasta om sina matvanor. Efter mitten av mars började jag äntligen få ett grepp om detta hela, och nu 1½ månad senare vågar jag påstå att jag i stora drag klarat av att äta endast vegetariskt.

Eftersom luncherna här består av nästan endast vegetarisk kost så har det varit ganska lätt att utesluta grejsimojs från djurriket. Utöver lunchen så har jag valt att lämna bort allting från djurriket förutom ägg.
Okej, nu tror någon att detta är ett sätt att gå ner i vikt och jag kan lugnt säga att det är det inte. Min vikt har nog inte ändrat himla mycket, kanske gått upp lite i och med att jag byggt ganska mycket muskler av allt fysiskt arbete här. Jag har aldrig riktigt varit, eller är inte nu heller missnöjd med min kropp och känner därför inget större behov av att ändra på den. Lite mer muskler skulle alltid vara kul, men det betyder inte att jag inte skulle trivas i min kropp precis som den är.

Jag kommer nog inte att fortsätta med denna "diet" (längtar redan tills jag kommer till Finland och får äta en kycklingkotzone från kotipizza), men jag anser att min kropp verkligen fått den rensning den behövde. Ibland måste man göra en totalomvändning för en kort period, för att kunna åstadkomma en liten förändring i det långsiktiga.

Aja, blev väl mest lite svammel. Men jag rekommenderar verkligen för alla att prova en vegetarisk/vegansk kost, ens för en vecka!




2 kommentarer:

  1. Åh alltså dethär e något ja kommer prova på då jag flyttar till eget i höst! I familjen är det så svårt att försöka kontrollera ätandet då man aldrig vet vad man hittar i kylskåpet/skafferiet. You go girl, ja e stolt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi thank you! Jepp, har haft otrolig tur med att bo lite på "sidan om" familjen och kunnat påverka min inköpslista själv, och just att luncherna här är ofta vegetariska..
      Joo pröva! Var jätte skeptisk i början mot att lämna bort allt gammalt och tryggt, men det är otroligt hur mycket nytt (och gott) man hittar! :)

      Radera