Sidor

lördag 11 oktober 2014

Första dressyrlektionen avklarad!

Första dressyrlektionen för min nya dressyrtränare här avklarad. Måste säga att jag är imponerad över hur mycket han lärde mig på en timme, tänk hur mycket jag kommer att lära mig på ett halvt år?! 
Älskar hans sätt att lära; han säger inte åt dig att bara göra nåt utan han förklarar också hur och varför. Dessutom visar han mycket, och har en hel del praktiska exempel och jämförelser. Tror detta kommer att bli riktigt bra!

Så vad måste jag jobba på?
-HÄNDERNA. Argh så jag kan bli irriterad på mig själv över att inte kunna bara sitta stilla och jobba med sitsen utan hela tiden måste vispa med dem. Han poängterade vikten av lätta med stadiga händer och lade mycket vikt vid att händerna bara är hjälpmedel jag får ta nytta av i situationer när det verkligen krävs. Så; lyft upp händerna (i höjd med din navel skall de ligga). Kolla att armbåge, hand och hästens mun är i en rak linje. Mellan dina händer och armbågar skall det också bildas en jämn triangel.

-MINA BEN & SITSEN. Måste skriva dessa ihop eftersom de har mycket med varann att göra. Jag vill lätt bli och luta bakåt när jag vill bromsa hästen, istället för att sitta djupare och använda hela sitsen, detta leder till att mina ben åker framåt och det i sin tur leder till att hästen hamnar i obalans = takten ökar. Så; Sitt rakt. Benen bak. 

Det var allt för denna gång. Red inte Lily på träningen, utan Parade. Kanske riktigt bra såhär för första gången. Nästa gång kommer dock Lily nog med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar