Sidor

lördag 1 november 2014

några knep

Som hoppryttare märkte jag, och alla andra, min riktigt stora svaghet när det kommer till dressyr. Jag har nämnt detta i ett tidigare inlägg, men tänkte ge några tips åt andra som lider av samma problem. Vad babblar jag om? Jo, sitsen.

1. Tyvärr så, för att göra framsteg och förbättra, så hjälper inte bara det att man rider. Man måste träna muskler utanför stallet också. Benmuskler är riktigt bra att träna, men vad jag vill att ni fokuserar på är er överkropp! HÄR hittar ni fyra övningar för armar och axlar som jag verkligen rekommenderar, sen får ni inte glömma vanliga situps och ryggmuskelövningar därtill. ;)



2. I ridningen skjuter man lätt fram benen och lutar överkroppen bakåt när man vill sakta ner istället för att sätta sig djupt ner i sadeln och bromsa ordentligt med vikten. För en mer korrekt benposition finns en enkel (och väldigt tung) övning.
- Sätt dig rak i sadeln och ta loss fötterna från stigbyglarna.
- Lyft benen utåt från hästen, för dem bakåt och därifrån låt dem glida tillbaka till startpositionen.
- Upprepa.
Jag vet att detta bränner som sjutton i rumpan och låren, så därför rekommenderar jag att börja med ex. 7x3 och därifrån sedan öka nästa gång. Detta kan göras medan hästen står stilla, men i rörelse är det ännu lite effektivare. ;)
























3. Tänk på din hållning också när du tittar på TV, sitter framför datorn, äter... etc! Sitt rakt!!


                                                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar