Sidor

tisdag 4 november 2014

Galileo

Under förra veckan red jag som så många gånger tidigare Galileo. Denna gång var jag inte riktigt på hugget för att rida så jag valde att göra detta träningspass lite annorlunda. Galileo har ett problem med halsen och nacken vilket gör att han inte kan böja huvudet som vanliga hästar, detta gör att han blir ganska frustrerad själv när han inte klarar av en uppgift så smidigt. Denna gång valde jag att skita i allt som heter böjningar och bara fokusera på att få honom att lyssna på vikten.
Vad gjorde jag?
Jo jag red "utan tyglar", dvs. lät dem hänga helt lösa under hela passet. Började i skritt med att bara få honom att stanna av min vikt, sedan övergick jag till att vända och därifrån vidare till skritt-trav övergångar. Gjorde detta i alla gångarter med förenklade dem desto "fortare" det gick.

Måste säga att jag var riktigt stolt över min stora dinosaurie, han lyssnade ypperligt på vad jag bad honom. Såklart måste jag ibland ta hjälp av en tygel för att förstärka sitsen, men ni förstår grejen.
Detta är något jag verkligen rekommenderar för er alla ryttare! Ta det som en vana att ex. i början av varje ridpass, under framskrittningen göra några halter utan hjälp av tyglarna.



2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Han lufsar framåt, sku han va en hund sku han va en st. bernhard :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahah joo han är stor, men påminner mycket om en nallebjörn :')

      Radera