Sidor

måndag 2 februari 2015

Vem är Orpheus?

Jaa, vem är han då egentligen?

Tog en funderare och konstaterade att jag aldrig närmare berättat vem denne mystiske herreman är. Okej herreman är verkligen inte rätt ord, bäbis är mer korrekt.

Orpheus är 3½år gammal och född här på gården. När du umgås och rider honom glömmer du lätt att han verkligen bara är en bäbis ännu. Han är lugnet själv och han är så otroligt klok.

Eftersom jag är minst av alla som jobbar här föll det på min lott att börja rida unghästarna, under vakande öga förstås. Vi har förtillfället två unghästar varav då ena är Orpheus och den andra Liostro. Liostro är just nu sjukledig, så jag lägger all min energi på den förstnämnda.
Det är nu på hösten dessa hästar fått smaka på hur det är att vara ridhästar, så de första veckorna gick endast ut på mycket longering och små snuttar med mig på ryggen.

Orpheus har gått fort framåt då han lär sig väldigt fort och mycket sällan testar sina gränser. Detta har då resulterat i att redan före julen deltog vi i vår första dressyrträning, med riktigt positiv respons. Nu deltar vi i två träningar i veckan, en dressyrträning och en mindre seriös hoppträning, resten tränar vi på egen hand.

Från första början var detta en häst jag verkligen klickade med, vi förstår varandra utan ord (haha lol som om hästen skulle kunna prata anyway..), och jag litar på honom till 100%.

Hur framtiden ser ut för oss är ännu oklar. Han är en trakehnare, avlad för dressyr, men har ändå en hyfsad hoppteknik. Mitt mål är att ta honom till Finland och göra honom till en riktigt killer på hoppbanan, hoppas alla andra bara håller med! ;)

Nu vet ni lite mer om min fyrfotade prins, som troligen kommer att gestalta mer i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar