Sidor

torsdag 11 september 2014

6. Min åsikt om hjälptyglar

När jag väl satte mig ner för att skriva nåt om denna rubrik insåg jag att mitt svar lutar ganska långt mot det jag svarade när jag skrev min åsikt om bett. (den hittar ni här)
Jag tycker målet alltid skall vara att kunna rida sin häst utan några hjälptyglar. Jag gråter blod då jag ser ryttare som rider sina hästar med spända gramaner eller ridskoleponnyn med för spända sidotyglar.
Jag säger inte att man borde förbjuda hjälptyglar, tvärtom så tycker jag då isåfall att man borde lära människor att använda dem korrekt.

Jag själv använder mig endast av martingal, på Lily i hoppning. Jag tror det har lätt blivit en vana och en trygghet att ha den, och skall försöka börja jobba bort den vanan.

Kanske lite kortfattat, men har inte riktigt någon vettig åsikt just nu. Ni får gärna ställa frågor om det är nåt specifikt ni undrar eller så! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar