Sidor

fredag 22 maj 2015

this is a victory for rock music

it's a new era for the Eurovison songcontest

En av årets höjdpunkter när det gäller musik är äntligen här, nämligen Eurovisionen. Jag har troget kollat alla år, åtminstone finalen. Tyvärr har jag inte riktigt hängt med i år, så istället tänkte jag hoppa i tidsmaskinen och åka några år bakåt i tiden. Närmare sagt 2006. Jag har nog aldrig varit så stolt över att vara finne. (Nästa gång det skedde var 2011, men det är ju en annan story) 
Ni trogna Eurovisions-fan vet troligen precis vad jag syftar på, till er andra kan jag förklara mig lite. 2006 var året Finland vann Eurovisionen, 2006 var året Lordi vann Eurovisionen. Det är det sistnämnda jag är så förbannat stolt över. Eurovisionen firar i år 60år, och till äran av detta ordnades det i London i mars en konsert med några av de mest minnesvärda artisterna genom åren. Vill ni också se denna konsert hittar ni den HÄR.
En av artisterna var förstås Lordi, och så fort de steg upp på scenen kände jag hur hjärtat slog några extra slag och händerna började skaka. De visades en liten snutt av en intervju som gjordes efter deras stora vinst då Lordi själv säger "this is a victory for rock music" och jag kunde inte annat än hålla med honom. 

Som ni redan är jag ett mycket stort fan av rock- och hårdrocksmusik. Då kan ni ju också ana att jag hör till en av Lordis största fan. Jag älskar bandets musik, och med låten de framförde förtjänade de inget annat än vinsten. Jag anser att deras minst sagt annorlunda uppträdande (dräkter, effekter) samt låt (inte kanske en riktigt typiskt Eurovisions-låt) så vände de lite upp-och-ner på hela tävlingen. De blåste in lite nya vindar i tävlingen som länge bestått av schlagrar tävlande mot varann. Jag anser att efter detta har vi sett fler vågade uppträdande och mer vågade låtar i tävlingen.

Lordi som band är ett gäng musikaliska genier, de har verkligen stenkoll på vad de gör och de gör de så mycket bättre än bra. Vågar jag säga att jag tycker det är de mest musikaliskt begåvade vi haft i Eurovisionen ever utan att någon drar en större ärt i näsan.. Så tycker jag iallafall. Okej, kanske Softengine ifjol nästan når samma nivå. 
Jag tänkte skämma ögonen ur mig då jag föga sent insåg vem som skulle representera Finland iår, för att inte då också glömma bort 2013, 2012...... the list goes on. Jag bara inte fattar hur vi finnar tänker ibland. Jag förstår konceptet att vi vill ge alla en chans och blablabla.... men kom igen, detta är en sång/musiktävling. 

Nu när jag fått ösa ut mitt hat så tänker jag fortsätta lyssna på favorit-finska-bandet och försöka tagga lite inför imorgon då jag får se finalen i sällskap av fina brudar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar