Sidor

fredag 30 januari 2015

Det här med barn..

Varje måndag är det dags för lillisens jumppa. Låt mig bara säga att detta är mina värsta farhågor, alla på samma ställe.
Tänk er en stor sal, fylld med en massa madrasser, bänkar, bollar etc. Addera till sisådär 15 barn i åldern 1-4år. Addera barnmusik som spelas på lite för hög volym. Sen kommer vi till bästa delen, alla barn släpps lösa och så skall det springas runt och hoppas hit och dit.
Om man inte hade en huvudvärk före, så kan jag garantera att man har en efteråt. Det är också dessa stunder man seriöst överväger om man alls vill ha barn. Någonsin.

Nej men vad jag egentligen skulle skriva om i detta inlägg var just det här med att vilja ha barn eller inte. Jag hör till kategorin av människor som aldrig riktigt gillat barn, vare sig det vore släkt eller inte. Ordet barn har i mina ögon kopplats till dregel, skrik och allmänt tjafs. Detta i sin tur har lett till att jag aldrig egentligen spenderat tid med småbarn, eller barn över huvud taget.
På senare dagar har jag ändå börjat tänka om, om det sedan är åldern eller inte kan jag inte svara på, men jag har ändå tänkt att det där med barn kanske inte alls vore så tokigt.

Det är nu vi kommer till den egentliga poängen med detta. Jo, många säger ju att efter att man varit au pair/barnvakt börjar man tänka om lite, mest åt hållet att kanske inte barn alls var för mig. Åt mig har det faktiskt gått helt tvärtom, jag kan inte vänta till dagen då jag har egna barn.
Förhoppningsvis får jag uppleva denna dag någon gång, och förhoppningsvis är det inte kanske riktigt ännu, men ändå.


10 kommentarer:

  1. Ja har haft lite tvärtom men ändå samma haha! Före ja kom ti England så tänkte ja att ja vill ha barn typ när jag e 25 (som ju e helt normal ålder i Finland o få barn ju?!). Nu efter fem månader vet jag nog att jag vill ha egna barn men HERRIGUUUD int när jag e 25!! Typ 30 låter helt bra i mina öron, att leva loppan, göra vad man vill o RESA ännu i tio år känns ganska okej ;) O samma, kan int vänta tills den dagen då jag faktiskt har egna barn men den dagen får nog vänta lite ännu.... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, håller med om att gärna nog inga barn ännu! Haha jo resa ligger nog på listan över som ska göras före skrikiga nätter och bajsblöjor! :D

      Radera
  2. Efter mitt år som au-pair i usa ville jag absolut inte ha barn på många, många år. Haha :) Nu när det har gått fyra år sedan jag kom hem har jag glömt hur jobbigt det var att ta hand om 3 barn 6 dagar i veckan och har faktiskt börjat längta efter barn...konstigt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh joo kan förstå att 3 barn kan bli lite mycket jo, har själv bara en 1 1/2åring att ta hand om och jag tycker att det nog är helt tillräckligt! :D Haha, tur så glömmer man ganska fort de dåliga :')

      Radera
  3. Bra skrivet! Ja har lite liknande hah, är just nu som au pair i England och är så förälskad i dehär livsstilen vart man har två barn liksom vill bara ha mina egna : D lite mardröm har de ju varit att ha en 1 och en 3 åring..... så bara en skulle vara för mig ändå ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Joo älskar dedär bra stunderna, då allting går smort och ingen unge gnäller :D outch jo både en 1 & 3 åring antar jag kan vara en handfull! Håller med, en liten söt en sku vara ganska mysigt :)

      Radera
  4. hur kommer man på att åka iväg som au pair om man inte riktigt gillar barn ? lite roligt men spännande och bra att du ändå kom dig iväg med tanke på ditt tankesätt ang själv skaffa barn osv.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är faktiskt lika förvånad som du över det, men som tur alternerar jag barnvaktningen med jobb i stallet vilket gör att man inte riktigt får "för mycket" av nåndera! Men jo, ibland måste man bara få pröva på nåt nytt och annorlunda, man vet ju aldrig om man ändrar sin åsikt (som jag, tur nog, gjorde) :')

      Radera
  5. Ojoj,du tycks inte ha särskilt mycket erfarenhet av barn eftersom du tycker att 15 barn i 1-4års åldern i en gympasal är krävande..innan du börjar skriva om barn kan du väl själv växa upp först och påriktigt börja tycka om barn och inte låtsas så mycket. :) ett au pair jobb kanske ger en start för dig hur man sköter ett barn,men inte nära på att du skulle klara ett barn själv än. Stressa inte så..:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej det har du riktigt rätt i, dock har jag ju aldrig påstått något annat heller. Måste säga att jag verkligen lyfter på hatten åt såna som jobbar på dagisar etc! :) Nu bloggar jag ju inte om barn, utan min erfarenhet av dem. Vet inte om du missade, men jag skrev ju att jag hoppas att jag inte får barn ännu. Tack för din kommentar, ha en fin vår! :)

      Radera