Sidor

måndag 8 februari 2016

Ärade medtrafikant

När vi förra torsdagen åkte hem från Åbo råkade vi på vägen stöta på en olycksplats. En kassett lastbil hade åkt av vägen och låg nu halvt lutande i diket. Min första instinkt var att gallskrika STOP åt chauffören i vår bil men lyckades behålla mitt lugn och inte visa min irritation när han inte tänkte stanna först.

Jag klättrade ut genom bilen och sprang mot lastbilen. Några meter innan jag kom fram tog jag ett djupt andetag och samlade ihop mitt lite skärrade jag, från den stunden var jag i ansvar över vad som komma skall. Till min stora lättnad mötte jag en chaufför som redan befann sig utanför bilen och var gående. Jag frågade upprepade gånger om han var okej och var noga med att nämna saker som huvud, rygg, ben etc. för att få honom att känna efter. Vi pratade en stund och han berättade vad som hänt samt att han själv redan hunnit larma efter hjälp. Det var i stunden han frågade mig om jag kunde stanna hos honom tills hjälp kom jag insåg att ingen hade stannat och frågat hur han mår. Medan jag stod där med chauffören som förståeligt befann sig i chocktillstånd kände jag ilskan krypa på. Enligt mannen själv hade det gått ungefär 15 minuter från olyckan till att jag kom på plats, och jag vet att bilar passerat där under den tiden eftersom vi mötte en hel hög på vägen. Om fallet då är så att ingen stannat frågar jag er då, HUR I HELA HELVETE TÄNKER NI SOM BARA KÖRDE FÖRBI?! Hur var er första instinkt inte att stanna?!

Enligt finsk lag är du tvungen att stanna vid en olycksplats, i en sån stund finns det inte något viktigare. Det finns alltid något man kan göra, jag är inte heller någon akutvårdare eller dyl. men tanken att inte stanna existerade inte ens i min hjärna. Jag skulle aldrig ha kunnat leva med samvetskvalen om jag inte visste att personen/personerna involverade i olyckan säkert är okej och säkert får den hjälp de behöver. Alla kan hjälpa på nåt sätt och är skyldiga att hjälpa enligt bästa förmåga. 


Så jag ber er nu, om ni hamnar i en situation där det skett en olycka, liten som stor; Stanna. 
Om du är först på plats; Kolla läget, är någon skadad? Ring efter hjälp och hjälp till så långt du kan. Vänta sen ännu på att hjälpen kommer. 
Om du inte är först på plats; Fråga om det finns något du kan göra för att hjälpa. 
HÄR hittar du en artikel på dina ansvar (på finska. HÄR hittar du en artikel på hur du skall gå till väga då du kommit till en olycksplats (också den på finska) HÄR hittar du en artikel på hur du skall gå till väga då du kommit till en olycksplats, på svenska. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar