Sidor

onsdag 24 juni 2015

Tipsen mot en hälsosammare livsstil

Det är otrolig hets runt hälsa och träning just nu, speciellt kanske man märker detta i bloggvärlden. Det finns människor som vill "bli fit inför sommaren", det finns de som lider av fetma eller dyl som vill ändra på sina vanor, det finns riktiga elit-idrottare som bloggar om sina insane träningspass, och så finns det en kategori som jag själv hör till - nämligen vi "normalviktiga soffpotatisar". Jag vet att jag kanske borde dra iväg på en länk och jag vet att jag borde minska på skräpmaten, men eftersom jag aldrig varit överviktig och alltid (iallafall nu under senaste åren) seglat på samma vikt och alltid varit "helt okej" med det. Känner du igen dig?

Jag tänkte ta och rista ner, för er och för mig själv, mina 5 bästa tips för att komma igång och hålla igång med träning och sundare livsvanor. Jag är ju absolut ingen expert, men dessa har verkligen hjälpt mig att få röven upp från soffan..

1. Börja simpelt
Detta är mitt absolut bästa tips. Börja enkelt, exempelvis genom att bara gå ut på en promenad, lämna bort choklad eller dyl. Jag tror många gör misstaget att börja lite för häftigt och sedan efter att ha upplevt mjölksyra i benen eller ett otroligt hetsätande-anfall efter en för strikt diet helt enkelt tappar suget på hela idén och faller tillbaka till gamla vanor. Så - börja med enkla grejer!

2. Lägg upp mål
Det behöver ju absolut inte vara några hejdundrande otroliga "springa maraton om en månad", utan kanske bara att delta i ett 5 eller 10km långt lopp om någon månad, eller varför inte att vara sötsaksfri efter en tid.

3. Peppa dig själv - och andra
Kom ihåg att berömma dig själv! Släng ett extra leende och tummen upp när du passerar spegeln påväg till duschen efter ett träningspass, att vara kompis med sig själv kommer att föra dig så mycket längre än att bara trycka ner dig själv. Dessutom är det inget fel på att berömma någon vän som berättat om sin träning, berömmet kommer att komma tillbaka i nåt skede, tro mig.

4. Lär dig dricka vatten
Bokens säkert äldsta knep men ändå ack så viktigt. Kroppen behöver mycket vatten speciellt under träning, och du kommer att känna dig både piggare och mer koncentrerad om du orkar hälla i dig lite vatten.

5. Unna dig själv
Du klarade äntligen av att springa 10km utan att gå emellan, är det kanske dags för ett fotbad eller kan du kanske äntligen köpa de där nya skorna? Genom små belöningar och positivt tänkande tryter inte motivationen lika fort.

Jag hoppas dessa tips hjälpte ens någon, kanske jag slänger in en fortsättning i nåt skede...

Liikkumisen iloa åt er alla!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar