Sidor

lördag 12 juli 2014

4. Min åsikt om bett


Jag trodde att jag skulle ha otroligt starka åsikter om det här med olika sorters bett, men egentligen har jag bara några synpunkter. Jag tycker att man alltid (ALLTID) skall sträva efter att använda ett så milt och snällt bett som möjligt. Ett vanligt två eller tredelat eller helst också exempelvis gummibett.

Jag vet att olika hästar kräver olika bett, men istället för att köpa starkare och starkare bett så varför inte öva på lydnad lite mer, få hästen att lyssna på sitsen istället lixom.

På mina hästar använder jag allt som oftast tredelat på Hjördis och tvådelat med Lily. Jagar förtillfället ett gummibett åt Lily, helst skulle jag vilja införskaffa ett Pee Wee men det får vänta tills min ekonomi ser lite ljusare tider..
I hoppning har jag tidigare använt ett snällare Kimblewick av gummi, då hon tenderade att bli ganska stark när man hoppade. Åt Lily använder jag ännu på "större" träningar samt under tävlingar ett baby pelham av gummi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar