Sidor

söndag 10 januari 2016

Ett sista farväl

Söndag. Inatt (vår tid) lades legenden och rockikonen Lemmy Kilmister till sin sista vila. Själva ceremonin hölls i kretsen av hans närmaste, men hans fans kunde via Motörheads youtube-kanal följa med en live stream. Jag vakade ända tills den skulle börja, men då den var ganska ordentligt försenad och jag "skulle bara vila ögonen lite emellan" så råkade jag ju förstås somna.

I och med Lemmys död betyder det slutet av en era. Slutet av Motörhead och "slutet av" den äkta gamla thrash metal. Musiken lever förstås vidare, och Lemmys minne kommer att hedras i oändlighet men det känns ändå som att vi nått slutet. Jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte släppte en tår när beskedet att Lemmy somnat bort kom. Motörhead och Lemmy har hört till favoriterna ända sedan jag "upptäckte" metallmusiken. Lemmy var orsaken till att vi idag har Metallica, Lemmy var otaliga stora artisters förebild.

28.12.2015;
"There is no easy way to say this…our mighty, noble friend Lemmy passed away today after a short battle with an extremely aggressive cancer. He had learnt of the disease on December 26th, and was at home, sitting in front of his favorite video game from The Rainbow which had recently made its way down the street, with his family.
We cannot begin to express our shock and sadness, there aren’t words.
We will say more in the coming days, but for now, please…play Motörhead loud, play Hawkwind loud, play Lemmy’s music LOUD.
Have a drink or few.



Share stories.
Celebrate the LIFE this lovely, wonderful man celebrated so vibrantly himself.
HE WOULD WANT EXACTLY THAT.
Ian ‘Lemmy’ Kilmister
1945 -2015
Born to lose, lived to win."





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar